Fins no fa massa, quan algú que caminava pel carrer sentia l'expressió "aigua va!" sabia que havia d'arrencar a córrer si no volia acabar ruixat amb l'aigua bruta, els pixats o alguna cosa pitjor que sortís volant per la finestra d'algun veí. En alguns pobles i barris espanyols, aquest crit encara se sentia a finals dels anys 50, i és que la universalització del clavegueram és una cosa molt més recent del que ens pensem. Naturalment, si el projectil no impactava en un vianant i queia a terra, no hi havia ningú que s'encarregués de netejar-ho i es quedava allà, junt amb els excrements de gossos i cavalls, fins que s'assecava i algú ho recollia per fer-ho servir com a adob o combustible o fins que una pluja forta s'ho enduia tot carrer avall. Quina olor devien fer els carrers, en altres temps? Sovint, les novel·les històriques, quan descriuen les ciutats antigues, parlen de l'olor de les espècies, dels productes dels mercats, de les flors dels balcons... desenganyem-nos, les ciutats antigues feien pudor de merda, de pixats, d'aigües estancades i d'excrements d'animal. D'acord, no és una visió gaire romàntica, però s'adiu més amb la realitat que moltes de les imatges que ens en haguem pogut fer.
Vist això, podríem pensar que hem tingut sort de néixer en l'època que hem nascut i haver-nos estalviat aquestes olors i aires viciats. Res més fals. I és que resulta que respirem l'aire més brut que mai s'ha respirat des que vivim en ciutats, i bona part de la culpa és dels rius de cotxes que inunden els nostres carrers. Hem canviat els rius de llot i merda que ocupaven el centre dels carrers pels rius de fum, soroll i cotxes que ocupen els carrers sencers, deixant petites franges als marges per a les persones. Hem cedit el nostre espai als vehicles, i no en som del tot conscients.
Bé, hi ha molta gent que sí que n'és conscient. Des de fa uns anys, algunes d'aquestes persones s'estan unint en el que s'anomena Carfree Movement, una xarxa de persones i organitzacions que consideren que els cotxes dominen excessivament les ciutats modernes i que cal reduir o eliminar el seu ús per tal de tornar els carrers i les places a les persones. Editen una revista, fan xerrades i conferències, potencien el transport públic, la bicicleta i l'anar a peu, ofereixen alternatives tècniques als arquitectes i urbanistes que es dediquen a pensar les ciutats i, en definitiva, es dediquen a imaginar com seria el món si no estiguéssim envaïts pels nostres propis cotxes.
Pot semblar una mica exagerat, però només cal tenir en compte un parell de dades per adonar-se que no. Com per exemple, que en algunes ciutats el 60% de la superfície està destinada als cotxes; o que el transport suposa, als països de l'OCDE, el 60% del consum de petroli (un 68% als EUA); o que al 1950 hi havia 70 milions de cotxes al món, al 1994 n'hi havia 630 milions i, si seguim amb aquest creixement, el 2025 n'hi haurà més de mil milions.
Potser, en un futur no molt llunyà, els habitants del planeta posaran cara de fàstic quan els expliquin que a principis del segle XXI els carrers estaven plens de cotxes que treien fum i que, a vegades, costava respirar quan caminaves pel carrer; i que els cotxes ho envaïen tot, carrers, places i voreres, i que les persones havien de conviure-hi sense poder-hi fer res. És probable, fins i tot, que posin la mateixa cara de fàstic que posem nosaltres quan pensem en l'"aigua va!" i que, com nosaltres, no entenguin com es podia viure en un món tan brut sense fer res per arreglar-ho.
Fonts:
- Article de Felipe González on recorda "l'aigua va!" durant la seva adolescència en un barri de Sevilla: http://www.elpais.com/articulo/opinion/Agua/va/elpepiopi/20080422elpepiopi_4/Tes
- Contaminació atmosfèrica: http://ca.wikipedia.org/wiki/Contaminaci%C3%B3_atmosf%C3%A8rica
- Web de la xarxa sense cotxes (World Carfree Network): http://www.worldcarfree.net/catalan.php
- Revista Carbusters.org, la revista del moviment sense cotxes: http://carbusters.org/international/catalan/
- L'OCDE: http://ca.wikipedia.org/wiki/Organitzaci%C3%B3_per_a_la_Cooperaci%C3%B3_i_el_Desenvolupament_Econ%C3%B2mic
Sí és cert, els cotxes són els desconsiderats habitants de les ciutats. Hem de sentir els seus sorolls (alguns insuportables) a qualsevol hora, hem de passejar amb compte pels carrers vigilant que respectin les senyals de circulació, hem de conformant-nos en respirar el poc oxígen que ens deixen i conformar-nos amb la porqueria de CO2 que els surt de la profunditat del seus budells...Però aquests habitants tenen qui els hi paga el lloguer i els manté. Uns els paguen la manutenció per necessitat...altres per comoditat, manca de respecte ambiental i egoisme social.
ResponEliminaUrgentment s'haurien de revisar les necessitats individuals